top of page
sin1.jpeg

23.

VSETÍNSKÝ FILMOVÝ

MARATON

BiH FILM

 

 

 

přehlídka současného

bosensko-hercegovského filmu

27. 8. – 29. 8. 2021

logo fk.png

Syn

Sin

 

Bosna a Hercegovina, Chorvatsko, Rumunsko, Slovinsko, Černá Hora, 2019 / 106 min

Scénář a režie: Ines Tanović

Kamera: Mitja Ličen

Hudba: BASHESKIA & EDWARD EQ 

Střih: Redžinald Šimek

Producenti: Alem Babić, Zdenka Gold, Irina Malcea, Rok Sečen, Sonja Prosenc, Veliša Popović

Hrají: Ornela Jasna Bery, Dino Bajrović, Snežana Bogdanović, Uliks Fehmiu, Emir Hadžihafizbegović, Lidija Kordić, Hamza Ajdinović, Lazar Dragojević, Kemal Rizvanović, Enes Kozličić, Ermin Bravo, Maja Izetbegović, Jernej Kogovšek, Izudin Bajrović, Admir Glamočak, Milivoj Beader, Davor Golubović, Daria Lorenci Flatz, Nina Violić, Ejla Bavčić, Minka Muftić, Maja Salkić, Arma Tanović Branković, Elma Ahmetović, Elma Juković, Almir Kurt Kugla, Adnan Cerović, Lejla Pajić, Tomislav Cvitanušić, Sara Pašić, Mirza Tanović, Igor Skvarica, Kerim Čutuna

Armana si jeho rodiče osvojili, když byl ještě malý. Nedlouho poté se jim ale narodil vlastní syn. Teď, na prahu dospělosti má Arman pocit, že je své rodině na obtíž. Pro jeho rodiče je obtížné dokázat mu, že jej milují, obzvláště když se s ním dostávají do častých sporů kvůli jeho nevyzpytatelnému chování.

Podobně jako ve filmu Náš každodenní příběh se Ines Tanović soustředila na vykreslení vztahů v současné středostavovské bosenské rodině. Vše se tentokrát točí kolem Armana, sedmnáctiletého chlapce, kterého si rodina osvojila, když začala ztrácet naději, že se jim narodí vlastní dítě. O pár let později se ale stal zázrak, a tak získal Arman mladšího bratra, kterého má sice rád, ale na druhou stranu má kvůli němu pocit, že je v rodině nechtěnou kukačkou. Tento pocit u něj v adolescentním věku natolik zesílil, že se postupně uzavírá před svými adoptivními rodiči do tvrdé skořápky a jakoukoliv radu či pomoc od nich apriori odmítá.  Navenek se snaží působit drsným dojmem, v jádru je ale hodný a velmi citlivý kluk. Na veškeré pobídky z okolí reaguje impulzivně a až později o svém jednání přemýšlí. O to je pro něj situace složitější. Pochybnosti o sobě v něm sílí a on se je snaží vyvracet tak, že svému okolí dokazuje svou sílu a odvahu. Ze svých neúspěchů začíná vinit rodiče, kteří mu podle něj nedávají vše, co by dostal, kdyby byl jejich vlastním synem. Když může, utíká za svými vrstevníky, mezi kterými se snaží vyniknout a kompenzovat si své pocity méněcennosti. Jistou naději na zklidnění situace skýtá nová spolužačka, se kterou se začíná sbližovat a při navazování vztahu s ní si začíná uvědomovat, že se celý svět nemusí nutně točit jen kolem něj.

Snímek Syn není jen popisem problémů dospívajícího chlapce hledajícího své místo ve společnosti. Ines Tanović napsala a natočila příběh, ve kterém je ukryto mnohem víc. Na poměrně malém prostoru dokázala jít do překvapivé hloubky i ve vyobrazení vztahů mezi Armanovými rodiči a jejich přáteli. Ve vykreslování vztahů mezi rodiči a dětmi se pohybuje v obou směrech a ukazuje, že v jisté chvíli se role otáčí a jsou to děti, které by se měly postarat o své rodiče. To vše zasadila do prostředí současného Sarajeva, ve kterém není úplně snadné udržet si životní standard. (Jiří Fiala)

O režisérce filmu

Trailer:

bottom of page