23.

VSETÍNSKÝ FILMOVÝ

MARATON

BiH FILM

 

 

 

přehlídka současného

bosensko-hercegovského filmu

27. 8. – 29. 8. 2021

logo fk.png

Opuštění

Ostavljeni

Bosna a Hercegovina, Chorvatsko, Francie, Makedonie, Srbsko 2010 / 85 min

Režie: Adis Bakrač

Scénář: Zlatko Topčić

Kamera: Vladan Radović

Hudba: Vlado Podany

Producent: Almir Šahinović

Hrají: Toni Grga, Mira Furlan, Mirela Lambić, Mirsad Tuka, Dragan Marinković, Vilim Matula, Zijah Sokolović, Ejla Bavčić-Tarakčija, Meto Jovanovski, Dina Selimović, Minka Muftić

Bosna 2007. Třináctiletý Alen vyrůstá v domě pro sirotky v Sarajevu. Narodil se za války a kdosi mu řekl, že jeho rodiče byli západní novináři, kteří se potkali v Sarajevu, zamilovali se a pak se narodil on. V jeho osobní složce je údajně mámina adresa a Alen ji chce za každou cenu získat.

Na počátku příběhu stojí válka, která proměnila život prakticky všech obyvatel bývalé Jugoslávie a Bosny a Hercegoviny obzvlášť. Tu sice ve filmu neuvidíme, protože snímek se odehrává o dekádu později, s jejími následky se ale po celý svůj dosavadní život potýká hlavní hrdina filmu, třináctiletý Alen, který se během ní narodil a vyrůstá bez rodičů v sarajevském sirotčinci.

Tento mnohovrstevnatý snímek je sondou do života dětí, které mají tu smůlu, že nemohou vyrůstat se svými rodiči, kteří by jim zajistili bezpečí a musí se samy prosadit v prostředí, kde platí zákon džungle, podle kterého přežívá ten silnější. Kromě monitoringu vztahů ve skupině dětí přináší film Opuštění mnoho ožehavých otázek. Jak přistoupit k výchově dětí v dětském domově? Měly by se jim důsledně, až slepě vštěpovat pravidla a vyžadovat poslušnost, jako to ve snímku předvádí Mira Furlan v roli vychovatelky nebo se s nimi může jednat jako s rovnocennými partnery, tak jak je přesvědčen nový ředitel domova? Mají dospělí právo chránit děti tím, že je udržují ve lži a zamlčují jim nepříjemnou skutečnost?

Film poukazuje i na to, jak je společnost po válce pokřivená, když je v ní oslavován štědrý donátor dětského domova, který jeho svěřence bez skrupulí zneužívá k vyřizování svých špinavých kšeftů. V souvislosti s příchodem nového ředitele, který chce nemocný systém vyléčit se nabízí použít slovní spojení z názvu jiného bosensko-hercegovského filmu ze stejné doby – je těžké být dobrý. A stejně tak je těžké, říct někomu nepříjemnou pravdu. Jedině to ale umožní Alenovi začít žít svůj skutečný život… (Jiří Fiala)

Profil režiséra filmu

Trailer