VFM2022 BANNER3.jpg

Dobrý zrádce

Good-Traitor-PosterCZ_FE022372.jpg

Dobrý zrádce je snímek inspirovaný skutečnými událostmi – napínavý příběh o vášnivém odporu jednoho muže vůči nacistům ve chvíli, kdy hrozí, že druhá světová válka zachvátí celou Evropu.

Píše se rok 1939 a Henrik Kauffmann slouží jako dánský velvyslanec v americkém Washingtonu. S okázalým životním stylem a přístupem ke zlatým národním rezervám si Kauffmann v Americe žije na vysoké noze, chráněn svým šarmem a politickým postavením. Když německá vojska vtrhnou do jeho rodné země a obsadí ji, Kauffmann se prohlásí za jediného skutečného představitele svobodného Dánska v opozici vůči nacistům. Tváří v tvář rostoucím hrozbám a obviněním ze zrady ze strany „oficiální“ dánské vlády se Kauffmann pokouší získat důvěru amerického prezidenta Franklina D. Roosevelta – a aby odolal nacistické okupaci, musí riskovat vlastní pověst, rodinu i důvěru svého národa.

(Film Europe)

Christina Rosendahl (*1971)

Studovala literární komparatistiku a filmová studia na Kodaňské univerzitě. Po krátkém pobytu na Newyorské filmové škole pokračovala ve studiích filmu na kodaňské alternativní vzdělávací škole Film School 16.

Počínaje rokem 1998 sledovala od samotného vzniku tvůrčí vývoj skupiny Swan Lee, jejíž frontmankou je Christinina sestra Pernille Rosendahl. Výsledkem jejich čtyřleté splupráce je úspěšný dokument Hvězdář (Stjernekigger, 2002). Se skupinou pak natočila několik videoklipů a záznam z koncertního turné Swan Lee Live at Vega and Roskilde (2004). Pernille si rovněž zahrála menší roli ve filmu Trojitá výzva (Superkvoksen, 2006).

Tématu nelehkého dětství a zmatků dospívání režisérčina debutu předcházelo několik krátkých filmů a dokumentů. Hodinové Děti Buddhy (Buddhas Barn, 2003) zaznamenávají osud dvaadvacetiletého Khunu Lamy, který se narodil tibetskému lámovi a dánské hippie dívce v sedmdesátých letech a dětství a dospívání prožil v buddhistickém klášteře. Film zobrazuje stanoviska matky i klášterních duchovních. Krátký hraný film Laugeho kočka (Lauges kat, 2003) je miniaturou o malém chlapci toužícím po kotěti a o necitlivém zásahu jeho rodičů. Televizní dokument Síla lásky (Magten over kærligheden, 2004) ukazuje morální postoje pětice kodaňských právníků, kteří mají na starost případy, vekterých se rozvedení rodiče neshodnou na podobě střídavé péče o své děti.

O zmatcích vyvolaných probuzenou sexualitou dospívající Cecílie vypráví krátký film Fucking 14 (2005).

Debut Trojitá výzva vypráví o třech kamarádkách, které si dobrovolně zvolí zvláštní výzvu – pomocí dětské hry nebe-peklo-ráj podstupují iniciační „zkoušky dospělosti“ v podobě troufalých úkolů se sexuálním podtextem. Ty je nutí vystoupit z konformní zóny a okolí přivádějí k nečekaným, často nepříčetným reakcím. Hořká komedie s místy až bezohledně drsnými situacemi je prosta neduhů žánru teenagerských komedií jako je plytké moralizování nebo lacině efektní podbízení se cílovému publiku. Rafinovaný vizuální styl a režisérčino suverénní vedení herců pomáhá dotvořit velmi živý a přesvědčivý trojportrét sexuálního dospívání.

V následujcích letech se Rosendahl podílela na několika krátkých filmech. Režijně se podílela na úspěšném seriálu Lulu & Leon (2010).

Nikoli pouhým intermezzem, ale naopak patrně nejosobnějším režisérčiným filmem je dokument NÁSILÍ – Ve jménu lásky (VOLD - I kærlighedens navn, 2017), který vyvolal v Dánsku značnou veřejnou odezvu. Rosendahl se v něm vypořádává s vlasní zkušeností s domácím násilím prožitým v dětství. Natáčení probíhalo na azylové ubytovně a přináší svědectví obětí, žen a dětí, když den po dni ukazuje, jak složitá je cesta vysvobození z traumat prožitého utrpení.

Pro mnohé překvapivě se Rosendahl u svého dalšího celovečeního filmu Idealista (Idealisten, 2015)  věnovala velké historické látce. Drama podle skutečných událostí sleduje počínání rozhlasového novináře Poula Brinka, který dokázal na přelomu osmdesátých a devadesátých let přes odpor dánských úřadů zjistit okolnosti zřícení amerického bombardéru se čtyřmi atomovými bombami v roce 1968. Dostává se tak na stopu léta ukrývanému nepříjemnému státnímu tajemství…

Solidně natočený politický thriller se setkal se skvělým diváckým a kritickým ohlasem. Moderní dánskou historii zpracovává i následující režisérčin film Dobrý zrádce (Vores mand i Amerika, 2020, viz anotace).

(Petr Michálek)

Foto: Film Europe

© Filmový klub Vsetín, 2022