
23.
VSETÍNSKÝ FILMOVÝ
MARATON
BiH FILM
přehlídka současného
bosensko-hercegovského filmu
27. 8. – 29. 8. 2021

Maso
Meso
Bosna a Hercegovina, 2018 / 120 min
Režie: Saša Hajduković
Scénář: Nikola Pejaković
Kamera: Saša Petković, Dragan Radetić
Střih: Saša Karakaš
Producent: Brankica Janković
Hrají: Marija Pikić, Igor Ðorđević, Nikola Pejaković, Branko Janković, Vuk Kostić
Mirkovu kariéru fotbalisty ukončilo zranění. Vrací se do rodné Banja Luky, kde chce převzít rodinnou restauraci. Záhy se dostane do konfliktu s mafií a přijme nabídku pomoci od přítele z mládí Slavka, který se tváří, že situaci zvládne…
Od Daytonské dohody, která v roce 1995 formálně ukončila válku je Bosna a Hercegovina rozdělena na dvě do značné míry samostatné části - skládá z Federace Bosny a Hercegoviny, kde mají většinu Bosňáci, ale žije zde i mnoho Chorvatů a z převážně Srby obydlené Republiky Srbské. Toto rozdělení se do jisté míry projevuje i v bosensko-hercegovské kinematografii a snímek Maso je toho důkazem, protože jej lze označit v podstatě za srbský.
Film nás zavádí do hlavního města Republiky Srbské Banja Luky, která je zároveň s bezmála 200 000 tisíci obyvateli druhým největším městem Bosny a Hercegoviny. Mirko Cvijetić je fotbalista, který své hvězdné chvíle prožil v Laziu Řím, nicméně jeho kariéra už jde od té doby z kopce a na začátku filmu se právě vrací domů se zraněným kolenem. Tak jak už to u mnohých sportovních hvězd bývá, když se jim daří, rozhazují peníze a nemyslí na zadní vrátka. Mirko přijíždí domů v půjčeném autě takřka bez koruny a upíná se ke svému agentovy, který by mu měl dojednat prodloužení smlouvy v jednom slovinském klubu. Zároveň si uvědomuje, že je ho potřeba doma, kde zůstal jeho postižený bratr a nemocná matka. Když nedojde k podepsání nové smlouvy se Slovinci rozhodne se převzít rodinnou restauraci. Jeho schopnosti vést takový podnik jsou ale minimální, takže brzy dluží kdekomu včetně místní mafie. Sobě i své těhotné přítelkyni namlouvá, že se vrátí k fotbalu a z restaurace vybuduje luxusní podnik, realita je ale někde jinde, takže jsme svědky jeho volného pádu. Když mu nabídne pomoc jeho přítel z mládí Slavka, myslí si Mirko, že se vše obrací k lepšímu, ve své naivitě ale nevidí, že to Slavko hraje na dvě strany…
Scénář filmu napsal představitel Slavka Nikola Pejaković, kterého můžete znát z Dragojevićova filmu Pěkné vesnice pěkně hoří a z mnoha dalších srbských filmů. I další role stvárnili známí srbští herci (Igor Đorđević, Vuk Kostić a další). (Jiří Fiala)
Saša Hajduković
(1984)
Jeho život a tvorba je spjata s městem Banja Luka v Republice srbské, jež je dějištěm všech jeho filmů. Zde na Akademii umění vystudoval ve třídě Predraga Velinoviće obor Filmová a televizní režie. V současnosti je na Akademii rovněž pedagogem.
Na začátku své kariéry natočil přes třicet krátkých filmů, reklam a televizních spotů. Snímek Oběma nohama na zemi (Sa dvije noge u zemlji, 2006) byl na mezinárodním festivalu krátkých filmů v Banje Luce oceněnen jako nejlepší domácí film. Na některých filmech se podílel také jako asistent režie.
Jeho celovečerní debut, film 32. prosinec (32. decembar 2009) je romantickým dramatem odehrávajícím se během silvestrovské noci. Děj sleduje peripetie vztahů tří volně provázaných párů. Hajduković byl za film oceněn na festivalu Cinema City v Novém Sadu cenou za nejlepší režii srbského filmu.
O temné povaze mezilidských vztahů postjugoslávské současnosti vypovídá Hajdukovićův rozsáhlý projekt, jenž má mít podobu trilogie televizních seriálů. Oba seriály, jež byly dosud natočeny, jsou pozoruhodným spojením alegorie s místy až surovým naturalismem.
Prostorem vyprávění prvního seriálu, Masa (Meso, 2017), je restaurace, kterou provozuje někdejší fotbalový hráč, který se navrátil do rodného města po předčasném ukončení kariéry. Brzy se zaplete do světa tamního podsvětí a jeho pravidel. V alegorické rovině je seriál film “o lidech, kteří se právě stali těmi kusy masa na grilování, ke koupi a k prodeji” (Hajduković). Seriál byl sestříhán i do celovečerního filmu, který byl s úspěchem uveden na řadě světových festivalů a je také součástí programu 23. Vsetínského filmového maratonu.
Další Hajdukovićovy projekty jsou spjaty s produkční společností Bosonoga. Společnost, jež si klade za úkol oživit filmové prostředí v Republice srbské vystupovala převážně jako koproducent filmů a seriálů. Trvale se však rozvíjí a nedávno vybudovala vlastní ateliéry.
Počátkem spolupráce Hajdukoviće byla druhá část plánované trilogie, televizní seriál Kosti (Kosti, 2020). Křestním jménem obou hlavních postav je Kosta. Jednou z nich je uprchlík, který se se svou ženou zoufale snaží přežít v nových životních podmínkách, druhou je úspěšný podnikatel, jenž má silné kontakty s podsvětím. Během jednoho násilného okamžiku se jejich osudy nečekaně střetnou.
Seriál byl uveden v koronavirovém roce na online platformě 26. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Sarajevu a získal si velký úspěch u diváků.
Zatím posledním Hajdukovićovým projektem je spolurežie televizního seriálu Hotel Balkan (2020, společně se Sašou Karanovićem), jenž ukazuje balkánskou společnost třicátých let na osudech jedné rodiny vlastnící luxusní hotel. Ve fázi postprodukce se nyní nachází komediální seriál Advokado, připravuje se druhá série Hotelu Balkan a plánována je i závěrečná část Hajdukovićovy seriálové trilogie, jež ponese název Kůže. (Petr Michálek)
Trailer (k seriálu, ze které byl sestříhán film):
