VFM2022 BANNER3.jpg

OÁZA

(Oasis)

 

drama


Země původu: Srbsko, Nizozemsko, Slovinsko, Bosna a Hercegovina, Francie
Rok vzniku: 2020
Scénář: Ivan Ikić
Režie: Ivan Ikić
Produkce: Marija a Milan Stojanović
Koproducenti: Amra Bakšić Čamo,
Miha Černec, Adis Djapo, Koji Nelissen, Jožko Rutar, Antoine Simkine, Derk Jan Warrink
Kamera: Miloš Jacimović
Hrají: Mirijana Novakov, Tijana Marković, Valentino Zenuni, Goran Bogdan, Maruša Majer, a další
České titulky: Markéta Zelená

Provokativně skutečné zkoumání lásky na beznadějném místě.

plakat oaza.jpg

Když je Marija umístěna do ústavu pro mentálně postiženou mládež, padnou si do oka se svéhlavou Draganou. Jejich přátelství je ohroženo ve chvíli, kdy se ukáže, že se obě zamilovaly do místního introverta Roberta. Ikičův film je založen na silném konceptu, kde namísto herců hrají skutečně mentálně postižené osoby. Film vznikl na základě skutečné situace, o které se režisér Ikič doslechl při natáčení jiného filmu. Snímek je plný emocionálních zvratů. Vypráví o netradičním milostném trojúhelníku a o zoufalé touze po svobodě a sblížení lidí, kteří chtějí prožít své životy po svém. Film byl v roce 2020 oceněn na festivalu v Benátkách cenou Europa Cinemas Label pro nejlepší evropský film.

(Milan Kostelník)

Další informace

Ivan Ikić (*1982)

 

Srbský tvůrce, který absolvoval obor divadelní a filmové režie na Univerzitě umění v Bělehradě. Zaujal hodinovým dokumentem Tarot Srbija! (2010) o kontroverzním televizním moderátoru Milanu Radonjičovi, ikoně srbské popkultury proslulé svými výklady tarotu, jež slovy režiséra fungují jako "kolektivní terapie jednoho národa". Formou road movie sleduje putování televizní hvězdy po zapadnutých místech Srbska, v nichž hostuje na lokálních televizních stanicích a setkává se s lidmi žijícími na okraji společnosti.

Celovečerní hraný debut Barbaři (Varvari, 2014) je pohledem do světa dospívajících fotbalových chuligánů. Hlavní postava, mladý Luka, nedokáže respektovat autoritu své matky ani zástupce institucí jako je sociální kurátorka nebo jeho fotbalový trenér. Ani účast na rabování během demonstrace proti odtržení Kosova mu nepřinese útěchu. Realisticky pojatý film, v němž  hrají převážně neherci, byl uveden na karlovarském festivalu v rámci sekce Na východ od západu, v níž obdržel Zvláštní uznání. Pokud Ikić označil za ústřední téma svého filmu "hledání identity", bezezbytku to pak platí rovněž o jeho dalším filmu  Oáza (Korisnici, 2020), v němž se na prostoru ústavu pro mentálně postižené opět rozehrává téma vztahu jedinců vůči institucionálnímu systému a opět v něm vystupují neherci. Film si získal značný mezinárodní ohlas (více o filmu v anotaci).

(Petr Michálek)

© Filmový klub Vsetín, 2022