22.

VSETÍNSKÝ FILMOVÝ MARATON

28.–30. srpna 2020

Dušan Milić

28. 8. 2020, 19:10 hodin
GUĆA

Narodil se v roce 1969 v Bělehradě. V roce 1995 ukončil studia filmové a televizní režie na Fakultě dramatických umění v Bělehradě. Další filmařské zkušenosti získal např. u Gorana Markoviće, kterému dělal asistenta při natáčení filmu Tito a já (Tito i ja, 2001). Zásadní pro jeho další filmařskou kariéru byla ale především spolupráce s Emirem Kusturicou. Právě jeho celovečerní hraný debut, akční romantická komedie Jagoda u Supermarketu (Jagoda v supermarketu), z roku 2003, byl zároveň prvním hraným filmem produkovaným společností Rasta International Emira a Maji Kusturicových. Kusturica si ve filmu také zahrál epizodní roli. Hlavními hvězdami filmu jsou však Srđan Todorović a Branka Katić. Todorović představuje bývalého vojáka, který se rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou a přepadne nový jugo-americký supermarket. V něm pracuje jako pokladní mladá Jagoda, která do té doby marně hledá svou životní lásku.  Snímek je zajímavý také tím, že o jeho hudební složku se postarali Nele Karajlić a Dejan Sparavalo – Kusturicovi kolegové z kapely The No Smoking Orchestra a tato kapela hudbu plnou svérázných cover verzí (včetně balkánské verze Lost in The Supermarket od The Clash ) také nahrála. 

Kusturica se jako koproducent podílel i na jeho druhém hraném filmu Guća! (2006) – variaci na Romea a Julii zasazenou do prostředí největšího festivalu balkánské dechovky, který se odehrává v městečku Guća (více o filmu na straně 9). K oběma snímkům si Milić napsal také scénáře.

S hudbou souvisí také televizní seriál Folk, který natáčel (a podílel se na scénáři) mezi lety 2012–2014. Tento jednadvacetidílný seriál sleduje cestu mladé dívky ke slávě v showbyznysu.

Velkým překvapením pro všechny, kteří sledovali Milićovu filmovou a seriálovou tvorbu byl jeho třetí film Travelator, kterým dokonale změnil jak žánr, tak styl. Snímek je halucinogenním tripem mladého hráče počítačový her. Svět FPS (First-person shooter - česky prostě střílečka z pohledu první osoby) se ve filmu mísí s realitou, ve které má tento hráč zabít člověka. Ve filmu se kromě skutečnosti a virtuální reality střídají také časové roviny a bídné prostředí internačního tábora kdesi na Balkáně se zářivými kulisami Las Vegas.

V letech 2016–2017 byl Milić plně zaměstnán výrobou komediálního seriálu Sumnjiva lica (Podezřelé tváře). Celkem bylo natočeno 86 dílů, z nichž 18 režíroval sám Milić.

V prosinci letošního roku by měl do kin vstoupit čtvrtý Miličův celovečerní film Mrak (Temnota). Sám režisér o důvodech, proč natočil tento film, říká: "Jsem dost starý na to, abych se ve filmu nezabýval malými tématy, a proto je tématem mého nového filmu strach, který panuje mezi Srby, kteří zůstali žít v Kosovu."

Kromě práce na vlastních filmových projektech napsal také několik scénářů. Podílel se třeba na scénáři koprodukčního filmu bulharského režiséra Stefana Komandareva Svět je velký a záchrana kyne odevšad (Svetat e golyam i spasenie debne otvsyakade).

© Filmový klub Vsetín, 2020